lördag 2 februari 2013

Tiramisu!

I år har jag ätit mer tiramisu än vad jag har gjort i hela mitt liv tillsammans. Det blir ofta det till efterätt när vi går ut och äter, och sen finns det färdiga i affären också. Vissa är klart bättre än andra.

Mitt recept på Tiramisu när jag gör den hemma är för ca. små 4 portioner, jag har läst andra recept som det står att det är för 6 portioner men är mer än dubbelt så stort som mitt...

Att göra Tiramisu är enklet. Och har man en elvisp är det ännu enklare. Men igår vispade jag ihop den för hand och det gick finfint det också.

Tiramisu;
100 gr Savoiardi kex
170 gr Mascapone
0,25 dl + 0,25 del+ två tsk socker
2 ägg, delade på vitor och gulor
2,5 dl expresso kaffe. Jag kokar i mockabryggaren på finaste Illy mocca.
Några bitar fin mörkchoklad, hackade.
Kakaopulver
+ lite lite salt

1. Koka kaffet, blanda med 2tsk socker och häll upp det i en liten skål så det svalnar.
2. Vispa äggvitorna, ha i lite salt så går det lättare. När de börjar bli vita så häll i 0,25 dl socker lite i taget och vispa till det går att göra toppar/vända skålen upp och ned.
3. Vispa 0.25 dl socker med ägggulorna tills de blir lite vita. Vispa i mascaponen, lite i taget.
4. Vänd ned äggvitorna i mascapoesmeten.
5. Lägg lite av äggsmeten i botten på portisonformarna.
6. Ha i hälften av den hackade chokladen.
7. bryt kexen så att de passar i formen. Vänd dem som hastigast i kaffet.
8. Lägg kexen i ett lager på äggsmeten.
9. Täck med ett lager äggsmet.
10. Pudra över kakao.
11. upprepa 7-10 så att det blir ett lager till.
12. Strö över resten av chokladen
13. Låt stå ca 2 timmar i kylskåp.

Det finns recept med olika sorters likör i kaffet, vill du ha det så häller du i 0,25dl i kaffet innan du doppar kexen, men jag tycker inte att det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar